تاریخچه شرکت پاناسونیک
نوشته شده توسط : محمد سلحشوری

پاناسونیک با نام پیشین ماتسوشیتا، شرکت الکترونیکی ژاپنی و چندملیتی است، که دفتر مرکزی آن در کادوما، اوساکا قرار دارد.

شرکت پاناسونیک در سال ۱۹۱۸ توسط کونوسوکه ماتسوشیتا تحت نام ماتسوشیتا تأسیس شد و در طول سال‌های متمادی فعالیت در صنایع الکترونیک و مخابرات، امروزه در ردیف شرکت‌های بزرگ ژاپنی مانند سونی، هیتاچی، شارپ و توشیبا قرار دارد، که به‌عنوان غول‌های صنایع الکترونیکی جهان شناخته می‌شوند.

این شرکت در سال ۲۰۱۲ به‌عنوان چهارمین تولیدکننده تلویزیون در جهان شناخته شد. سهام شرکت پاناسونیک در بازارهای بورس توکیو، بورس اوساکا، بورس ناگویا و بورس فیلیپین معامله می‌شود.

تاریخچه شرکت پاناسونیک

از ۱۹۱۸ تا ۱۹۶۰

ماتسوشیتا کونوسوکه بنیانگذار این شرکت، فعالیتش در صنعت الکترونیک را از بخش فروش شرکت هیتاچی آغاز کرد. وی در سال ۱۹۱۸ کارخانه تولید ابزار برقی ماتسوشیتا را برای تولید لوازم برقی جانبی تأسیس نمود.

در سال‌های نخست، شرکت به فروش لامپ، اتوی برقی و هولدورهای لامپ پرداخت و در سال ۱۹۲۷ اولین تولید خود، که لامپ‌های دوچرخه بود را با برند ناسیونال (به انگلیسی: National) به بازار ژاپن عرضه کرد.

در طول جنگ جهانی دوم کارخانجات ماتسوشیتا که در سراسر آسیا گسترده شده بودند، به تولید قطعات الکتریکی، تجهیزات بی‌سیم، موتورهای الکتریکی، لامپ‌های رشته‌ای و نخستین نمونه از لامپ‌های خلاء، اشتغال داشتند.

پس از جنگ جهانی دوم، ماتسوشیتا اقدام به بازسازی و سازماندهی مجدد ساختار شرکت پاناسونیک نمود و محصولات جدیدی را به بازار ژاپن وارد کرد، که شامل رادیو، دوچرخه و لوازم خانگی می‌شد. ماتسوشیتا در راستای تولید لوازم مورد نیاز پس از جنگ، کمک‌های فراوانی به برادر همسرش؛ توشیو ایوئه، به‌منظور راه‌اندازی شرکت سانیو نمود، گرچه این شرکت بعدها به بزرگترین رقیب پاناسونیک تبدیل گشت، ولی سرانجام در سال ۲۰۰۸ توسط پاناسونیک خریداری شد.

پاناسونیک در طول دهه‌های ۱۹۵۰، ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ خط تولید محصولات و لوازم برقی خانگی، با برند ناسیونال را گسترش داد. این کارخانجات لوازم الکتریکی در شهرهای مختلف ژاپن و قسمت‌هایی از آسیا دایر گشت و تولیدات برند ناسیونال آن شامل انواع رادیو، تلویزیون‌های وی‌اچ‌اس و وی‌سی‌آر، پلوپز، جاروبرقی، یخچال، فریزر، دستگاه‌های صوتی تصویری، ضبط صوت و… بود. برند ناسیونال در تمامی نقاط جهان به‌جز بازار ایالات متحده عرضه می‌شد، که به لحاظ استفاده شرکت نشنال رادیو کمپانی، از برند ناسیونال، ماتسوشیتا اجازه استفاده از این برند را برای محصولات خود نداشت.

از ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۹

در سال ۱۹۶۱ ماتسوشیتا کونوسوکه، به ایالات متحده آمریکا سفر کرد و پس از دیدارهایی که با بزرگترین فروشندگان لوازم الکترونیکی این کشور داشت، اقدام به تولید تلویزیون با برند پاناسونیک، برای بازار آمریکا نمود.

شرکت ماتسوشیتا در سال ۱۹۶۵ اسپیکرهایی با برند تکنیکس (به انگلیسی: Technics) را وارد بازار کرد، خط تولید محصولات تکنیکس با کیفیت بسیار بالایی تولید می‌شدند و عملکرد آن بگونه‌ای بود، که پس از چند سال تبدیل به برندی بین‌المللی شد.

در اواسط دهه ۱۹۷۰ تلویزیون‌های پاناسونیک، به بازارهای آسیا و خاورمیانه وارد شد و پس از موفقیتی که شرکت ماتسوشیتا، در فروش تلویزیون‌های با برند پاناسونیک در بازارهای وسایل الکترونیکی آسیا و ایالات متحده آمریکا کسب کرده بود، در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی، در پی افزایش تقاضای بازارهای اروپا به این محصول، در سال ۱۹۷۹ تلویزیون‌های پاناسونیک به بازارهای اروپا نیز عرضه شد.

در ۱۹۸۳ ماتسوشیتا شرکت تابعه پاناسونیک سنیور پارتنر را راه‌اندازی کرد، که نخستین محصول آن، اولین کامپیوتر ژاپنی سازگار با آی‌بی‌ام بود.

از ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۰

در تاریخ ۲۷ آوریل ۱۹۸۹، ماتسوشیتا کونوسوکه بنیان‌گذار شرکت ماتسوشیتا الکتریک، در سن ۹۴ سالگی درگذشت. در ماه نوامبر ۱۹۹۰ شرکت ماتسوشیتا اقدام به خریداری شرکت رسانه‌ای آمریکایی ام‌سی‌ای (مالک یونیورسال استودیوز) به ارزش ۶٫۵۹ میلیارد دلار نمود، که کمتر از ۵ سال بعد، در آوریل ۱۹۹۵ میلادی، پاناسونیک ۸۰٪ درصد از سهام شرکت ام‌سی‌ای را به ارزش ۷ میلیارد دلار، به شرکت سیگرم کمپانی واگذار کرد.

از ۲۰۰۰ تا کنون

در ژانویه ۲۰۰۶ پاناسونیک خط تولید تلویزیون‌های آنالوگ که ۳۰٪ درصد از فروش کلی تلویزیون‌های این شرکت را به خود اختصاص می‌داد، متوقف نمود و کمتر از یک ماه پس از آن، تمرکز خود را بر تولید تلویزیون‌های دیجیتال معطوف نمود.

در ماه نوامبر ۲۰۰۸ مدیران وقت پاناسونیک، شروع به رایزنی با یکی از بزرگترین رقبای خود؛ سانیو، بمنظور ادغام دو شرکت در یکدیگر کردند، که این مراودات در نهایت به خریداری ۵۰٫۲٪ درصد از سهام شرکت سانیو، به ارزش ۴٫۵ میلیارد دلار، توسط پاناسونیک انجامید. در دسامبر ۲۰۰۹ دو شرکت با هم ادغام شدند و هم‌اکنون سانیو شرکت تابعه پاناسونیک به‌شمار می‌آید.

در ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۰ کمپانی پاناسونیک باقی‌مانده سهام سانیو و همچنین شرکت پاناسونیک الکترونیک ورکس را با قیمت ۹٫۴ میلیارد دلار خریداری کرد.

در اواخر سال ۲۰۱۰ در پی خروج شرکت پایونیر از بازار نمایشگرهای پلاسما و توقف خط تولید تلویزیون‌های پلاسمای پایونیر، باناسونیک تمامی دارایی‌های بخش تلویزیون این شرکت را خریداری و ادغام نمود.

در آوریل ۲۰۱۰ مدیریت پاناسونیک کاهش نیروی کار شرکت، تا مرز ۴۰٫۰۰۰ نفر را، تا پایان سال مالی ۲۰۱۲ با هدف ساده‌سازی ساختار و عدم تداخل بخش‌های مختلف این شرکت، اعلام نمود. این تعداد در حدود ۱۰٪ درصد از مجموع کارکنان پاناسونیک را در بر می‌گرفت.

محصولات شرکت پاناسونیک

محصولات تلویزیون پاناسونیک در نمایشگاه ایفا سال ۲۰۱۰

شرکت پاناسونیک طیف وسیعی از محصولات و تجهیزات الکترونیکی، الکتریکی و صنعتی را تولید و عرضه می‌کند. این محصولات عبارتند از: تلویزیون (ال‌سی‌دی، ال‌ای‌دی)، دستگاه‌های پخش دی وی دی، سیستم‌های سینمای خانگی، دستگاه‌های ضبط و پخش تصاویر دیجیتال، دوربین‌های فیلمبرداری ویدئویی، دوربین‌های عکاسی دیجیتال، لوازم صوتی خانگی و سیستم‌های صوتی حرفه‌ای، سیستم‌های پخش اتومبیل، وسایل برقی خانگی؛ جاروبرقی، یخچال و فریزر، مایکروویو، پلوپز، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، سشوار، غذاسازهای خانگی، سیستم‌های اتوماسیون اداری، سیستم‌های مخابراتی، مهندسی سیستم، سیستم‌های دوربین مدار بسته، سیستم‌های امنیتی، تجهیزات مانیتورینگ، نمایشگرهای پلاسما، نمایشگرهای دید بالا، پروژکتورها، کولرهای گازی و تجهیزات تهویه هوا، سیستم‌های پردازش اسناد، دستگاه‌های فتوکپی و فاکس، دستگاه‌های تلفن ثابت، سیستم‌های سنترال مرکزی تلفن و پی‌ای‌ایکس، کامپیوترهای قابل حمل صنعتی، لپ‌تاپ و بخش‌های مهندسی سازه.

آمار و ارقام شرکت پاناسونیک

شرکت پاناسونیک هم‌اکنون در عرصه تولید محصولات الکتریکی و الکترونیکی برای کاربردهای خانگی، تجاری و صنعتی فعالیت می‌کند. این شرکت با درآمدی معادل ۷٫۸۴۶ تریلیون ین در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۱۲ را داشته‌است، که ۵۳٪ درصد از بازار ژاپن، ۲۵٪ درصد از آسیا، ۱۲٪ درصد از قاره آمریکا و ۱۰٪ درصد را نیز از بازار اروپا کسب کرده‌است.

گروه پاناسونیک شبکه‌ای جهانی متشکل از ۵۸۰ شرکت و ۳۳۰٫۰۰۰ نفر کارمند است که افزون بر ۱۵٬۰۰۰ محصول را با برندهای ناسیونال، پاناسونیک و تکنیکس تولید و عرضه می‌نماید.

حمایت‌های مالی

یارنو ترولی، راننده تیم تویوتا اف۱، در مسابقات گرند پریکس آمریکا ۲۰۰۶، اسپانسر: پاناسونیک

شرکت پاناسونیک در ورزش‌های مختلف و باشگاه‌های ورزشی گوناگون، به‌عنوان اسپانسر فعالیت و سرمایه‌گذاری می‌کند. شرکت پاناسونیک به عنوان حامی رسمی بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ بوده‌است. این شرکت اسپانسر اصلی مارکو رویس می‌باشد، که در باشگاه فوتبال بروسیا دورتموند در بوندس‌لیگا و همچنین تیم ملی فوتبال آلمان بازی و فعالیت می‌کند.

این شرکت مالک باشگاه فوتبال گامبا اوساکا بوده، که یکی از تیم‌های فعال در جی‌لیگ ژاپن به‌شمار می‌آید. پاناسونیک سرمایه‌گذار رسمی و اسپانسر اصلی لیگ برتر فوتبال آمریکا می‌باشد. این شرکت مالک باشگاه والیبال پاناسونیک پنترز یکی از تیم‌های فعال در وی لیگ ژاپن و از سهامداران و حامیان تیم بسکتبال بوستون سلتیکس آمریکا در ان‌بی‌ای به‌شمار می‌آید. از دیگر رشته‌های ورزشی که این شرکت در آن به سرمایه‌گذاری مشغول است، می‌توان به اتومبیل‌رانی اشاره کرد. پاناسونیک اسپانسر اصلی تیم فرمول یک تویوتا محسوب می‌شود. هیرو ماتسوشیتا، نوه بنیانگذار پاناسونیک، که خود در گذشته از رانندگان مسابقات اتومبیل‌رانی بشمار می‌آمد، هم‌اکنون مدیریت بخش حمایت‌های مالی شرکت پاناسونیک را برعهده دارد.

منبع: ویکی پدیا





:: برچسب‌ها: تاریخچه شرکت پاناسونیک , صنایع الکترونیک و مخابرات , شرکت تابعه پاناسونیک , خط تولید تلویزیون‌های آنالوگ , کمپانی پاناسونیک ,
:: بازدید از این مطلب : 469
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 آبان 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: